BÀT Fotoperiodisme Documental

Inauguració 13 juliol – Juliol, agost i setembre 2019 

 

 

BÀT Fotoperiodisme Documental

Del 13 de juliol al  29 de setembre  2019

Avià / Konvent

L’Ajuntament d’Avià i Konvent de Cal Rosal (Berguedà) presentaran: “BAT Fotoperiodisme Documental”.

BÀT FOTOPERIODISME DOCUMENTAL és la proposta que es podrà veure del 13 de juliol fins el 29 de setembre al Konvent de Cal Rosal i a diferents carrers del poble d’Avià.

Durant dos mesos Konvent dedicarà les propostes a l’entorn del Fotoperiodisme Documental i ACCIDENTS MUNDIALS.

L’efecte de la censura i la no llibertat a nivell personal i social. La mediatització, interpretació i versalitat de la notícia. La fragilitat i destrucció de la memòria històrica.

 

 

 

El 13 de juliol s’inaugurà a Konvent la mostra fotogràfica DIGNES, realitzada pels alumnes del Taller de Fotografia del Centre Penitenciari de Lledoners dirigit per Maria Vernet.

DIGNES és un sèrie fotogràfica on el col·lectiu d’interns que participen al taller de Fotografia es retrata amb un objecte: la corda.

 

Sovint els objectes son símbols que ens atrapen en un contingut recurrent de significat, però dins la presó allò que oprimeix i delimita pot ésser, gràcies a la cultura, la imaginació i la singularitat de cada experiència personal, l’excusa per impulsar la creativitat i l’art a anar més enllà de cada límit. Cal trobar només un pretext, un espai, una il·lusió i, sobretot, una oportunitat per alliberar l’expressió. És llavors quan el contingut deixa de ser l’excusa que conté per esdevenir l’aire del que evoca. Amb aquesta sèrie fotogràfica alguns dels interns de Lledoners es mostren en la nuesa de l’evidència, replantejant límits, mesurant històries, evocant obvietats i sobretot, il·luminant cada instant amb el vincle de l’emoció. Una corda, una càmera i una il·lusió, persones dignes i espais comuns, un col·lectiu i una exposició… no ha calgut massa més per esdevenir singulars en el plural. La fotografia obre una finestra de llum i la corda, en aquesta ocasió, esdevé l’excusa del retrat per mostrar-vos DIGNES.

Aquesta sèrie ha estat realitzada exclusivament per formar part de BÀT, la mostra de Fotoperiodisme Documental i cada una d’elles s’acompanya d’un text escrit per l’intern de Lledoners.

També es podran veure algunes peces dels tallers de ceràmica realitzades pels alumnes del Taller de ceràmica durant la visita d’Ai Weiwei.

 

 

 

 

El mateix dia 13 de juliol es podrà escoltar en directe al cantautor solsoní Roger Mas i la banda The Electric Post.

 

 

El 4 d’agost s’inaugurarà als carrers d’Avià, l’exposició d’en Samuel Aranda, considerat un dels millors fotoperiodistes del món i guanyador del World Press Photo 2011 farà una actuació al centre històric d’Avià durant tot l’estiu.

Aranda ha fet una estància al Konvent durant les darreres setmanes per captar fotogràficament l’essència del territori i convertir-ho en una exposició de fotografies de gran format als carrers i places. La inauguració serà el dissabte dia 13 de juliol i és una proposta inèdita en el món de la fotografia que acollirà el Berguedà.

Durant tot l’estiu les fotografies quedaran exposades al nucli d’Avià i seran el centre d’acció per tal que tothom que vulgui les pugui veure de forma privada o amb les visites guiades que es faran.

 

Samuel Aranda.

Samuel Aranda (Santa Coloma de Gramenet, Barcelonès, 1979) és un fotoperiodista català, guanyador del World Press Photo of the Year i Premi Nacional Espanyol de Fotografia. Com a fotògraf independent Aranda publica en diverses publicacions, com ara The New York Times, The Guardian, Time, Newsweek, El País o el Magazine de La Vanguardia, encara que des de 2010 també treballa per l’agència Corbis Images. Les seves principals influències són Joan Guerrero, James Nachtwey i Stanley Greene.

A principis de juny de 2013 una de les fotografies d’Aranda va ser objecte de polèmica per part del Ministre d’Afers Exteriors. En un dels seus reportatges[17]publicats al diari The New York Times el setembre de 2012 apareix una fotografia on es veu una persona cercant menjar en un contenidor; el treball d’Aranda es titulava A Espanya: austeritat i fam, i retratava les conseqüències de la crisi econòmica i social de l’estat mostrant la realitat en que viuen famíliesdesnonades, persones que busquen en les escombraries, i menjadors socials. En unes declaracions a LaSexta García-Margallo va acusar el fotògraf de mentir, insinuant que les fotografies havien estat preses a Grècia i no a Espanya; l’endemà Aranda, en una entrevista conjunta amb Emilio Morenatti (Premi Ortega y Gasset de Periodisme Gràfic 2013 i FotoPres 2009) al programa Àgora de TV3, va defensar-se assegurant que les fotografies havien estat preses a l’estat, i moltes a Catalunya; concretament, la imatge de la polèmica havia estat feta al Carrer Barcelona de Girona.[

 

Fotos: Jordi Plana Pey

 

PREMSA

 

23/07/2019 AQUÍBERGUEDÀ

Un dels millors fotògrafs del món aterra a Avià per omplir les parets del poble de fotoperiodisme

 

 

1

8/07/2019 TV3

Exposició “BÀT. Fotoperiodisme documental”. Konvent de Cal Rosal, Berguedà. Fins al 29 de setembre

10/07/2019 NACIÓ DIGITAL

Samuel Aranda exposa a Avià una mostra inèdita amb fotografies dels veïns del poble

 

10/07/2019 REGIÓ 7

Aranda estrena a Avià una mostra inèdita que fa protagonistes els veïns del poble

 

 

10/07/2019 TELEVISIO DEL BERGUEDÀ

L’art del fotoperiodisme documental

9/07/2019 BONART

BAT FOTOPERIODISME DOCUMENTAL, AL KONVENT

 

9/07/2019 ARTNEUTRE

BAT Fotoperiodisme Documental 2019 | Konvent de Cal Rosal i Avià