Viquimarató Art i Feminisme Konvent

– Dissabte 15 de maig 2021 –

A partir de migdia fins nit –

Viquimarató Art i Feminisme Konvent

En una enquesta de 2011, la Fundació Wikimedia va trobar que menys del 10% dels seus contribuents eren dones. En els darrers 10 anys aquestes xifres no han millorat. Tot i que els motius de la bretxa de gènere estan pendents de debat, l’efecte pràctic d’aquesta disparitat no ho està: el contingut es veu distorsionat per la manca de representació de les dones.
Anem a canviar això.
Cada any, especialment durant el mes de març, organitzadores i noves editores a tot el món, ens reunim en grups per aprendre a editar Wikipedia, crear nous articles i millorar el contingut existent. Les companyes de Mèxic anomenen a aquest esdeveniment ‘editatona’.
Amb aquestes trobades, ens proposem desmantellar sistemes supremacistes i crear camins perquè totes/is/s participin en l’escriptura (i enriquiment) de la història. Sustentada en la pedagogia crítica i principis organitzatius del feminisme interseccional, Art + Feminisme mobilitza, capacita i dóna suport a una comunitat global creixent que crea i actualitza col·lectivament articles a la Wikipedia, afegeix imatges a Wikimedia Commons, expandeix les entrades de Wikidata i més.

Aquesta editatona al Konvent és oberta a tothom i especialment indicada per persones interessades a treballar perfils de dones artistes i patrimoni local i natural del Berguedà. Podeu participar-hi físicament al Konvent i online, ambdues sota reserva perquè us enviem els enllaços pertinents. Les persones que ho vulguin podran seguir rebent suport d’edició a l’Espai Viquidones UPF , i per tant l’aprenentatge i les edicions que aquí s’iniciïn, trobaran la seva continuïtat en aquest espai d’edició permanent.
Consulta el llistat de pàgines creades i millorades fins ara i properament les què abordarem en aquesta editatona:
https://ca.wikipedia.org/wiki/Viquip%C3%A8dia:Viquimarat%C3%B3_Art_i_Feminisme

PREGUNTES FREQÜENTS:
1)M’he de registrar per assistir? o hi puc anar sense avisar?
Perquè et poguem enviar els recursos i enllaços de forma segura us heu de registrar enviant-nos un mail a: konventreserva@gmail.com (fins al mateix dia de la jornada a les 11:59 a.m.)
2) Necessito haver editat abans la Viquipèdia?
No, aquest esdeveniment és obert a tothom i es faran tallers d’iniciació a l’edició
3) He de tenir un compte d’usuari a la Viquipèdia?
No és necessari registrar-se per a començar a editar, però sí que és molt convenient fer-ho.
4)Què he de portar?
Ganes de passar-s’ho bé i d’aprendre
Un portàtil amb el carregador

Horari de l’editatona
12:00h Presentació de la jornada per part de Marta Delatte de Liquen Data Lab i Konvent.
1º taller com editar la wikipedia a càrrec d’Ester Bonet (Wikimujeres)
13:00h Música a càrrec de DJ Coconauta (2h)
15:00h Música a càrrec de DJ Sor Te Misa (1h)
16:00h 2º taller com editar la wikipedia a càrrec d’Ester Bonet (Wikimujeres)
17:00h Música a càrrec de DJ Ivana Ray Singh (1h)
18:00h 3º taller com editar la wikipedia a càrrec d’Ester Bonet (Wikimujeres)
19:00h Xerrada Gènere i tecnologia: Post-ciberfeminisme a càrrec de Toni Navarro, Alejandra López i Andreu Belsunces *
20:30h Òrbita #0 Citlali Hernández i Núria Nia Performance
21:30h Sessió a tres bandes DJ Coconauta / DJ Sor Te Misa / DJ Ivana Ray Singh

 

*SUCK MY CODE! Revisiones del (post-)ciberfeminismo

El ciberfeminismo de los años noventa implementó estrategias críticas, políticas y estéticas centradas en el medio digital que, lejos de limitarse al activismo en red, tuvieron implicaciones de mayor alcance al cuestionar las estructuras jerárquicas de poder y las restricciones identitarias que Internet parecía desafiar con sus promesas de descentralización y anonimato. Sin embargo, las esperanzas puestas en su potencial liberador resultaron ser excesivamente ingenuas. Autoras como Judy Wajcman han denunciado su legitimación del orden existente al obviar la necesidad de programas de cambio social y político, y el colectivo Laboria Cuboniks señala acertadamente que el ciberespacio -dominado por las redes sociales- se ha convertido en un teatro de postración ante la identidad. A pesar de las críticas, se está produciendo un regreso de los discursos y prácticas ciberfeministas tanto en el ámbito teórico como en el artístico. Cabría preguntarse entonces: ¿qué elementos de este activismo pueden ser resignificados para hoy?