ROMÀNIC I ELECTRÒNIC – BALAGO

30 març 2019 – 19h

Església Sant Vicenç d’Obiols

 

DISSABTE 30 DE MARÇ 2019 – 19h

BALAGO en concert

Església romànica de Sant Vicenç d’Obiols – Avià – Berguedà

 

 

Konvent i l’ajuntament d’Avià proposen fusionar l’art romànic amb l’electrònica experimental de la banda BALAGO a l’església preròmanica de Sant Vicenç d’Obiols.

La proposta marcarà el tret de sortida dels actes culturals que es preparen per Avià. Si l’any 2018 es va presentar el festival d’art mural LÍMIT, que ha deixat l’empremta de grans murals a la població, enguany serà el torn de BÀT Fotoperiodisme Documental, que es realitzará els mesos d’estiu.

Mostrar espais que doten de valor el municipi, així com recuperar i mostrar paratges de gran interès, és un dels motius d’escollir l’església de mitjan del segle XII.

 

 

El municipi d’Avià es presenta com un entorn idoni per noves propostes culturals, la voluntat de canvi ha generat, per exemple, propostes innovadores sobre les polítiques energètiques amb la incentivació de l’energia de procedència de fonts renovables. En aquest entorn obert al progrés, s’hi suma l’espai del Konvent de Cal Rosal, un espai excepcional, molt vinculat a la memòria històrica de les colònies industrials del berguedà i que treballa com a centre d’art contemporani i residència creativa. Aquests són els condicionants perfectes per pensar en un entorn únic per la creació, on els artistes de procedència internacional puguin expandir el seu treball i crear obres úniques, de referència i molt vinculades amb l’entorn i la nostra cultura.

L’església de Sant Vicenç d’Obiols és un temple preromànic situat a Obiols, a l’est del terme municipal d’Avià (Berguedà). S’alça sobre una plataforma de pedra sorrenca a la riba dreta del riu Llobregat. L’església i la necròpolis que l’envolta són l’element central en una petita esplanada que acull tres edificis més: la casa Obiols, la Rectoria i un paller. Tot el conjunt està construït directament sobre la roca natural.

 

 

Balago és un grup català de música experimental procedents de la Garriga. Format per David Crespo i Guim Serradesanferm  signifiquen tota una institució de l’electrònica experimental catalana.

El grup és va començar l’any 1998 i l’any 2001 van signar amb el segell discogràfic Foehn Records. Els sis àlbums editats fins al moment, han estat acollits amb entusiasme per la crítica especialitzada col·locant-los com a referents de l’electrònica de vanguarda del país.

Balago va presentar al Sónar una evolució electrònica que busca obrir nous camins a partir de l’experimentació. Amb una llarga trajectòria en el terreny musical amb cinc discos d’estudi, el seu darrer treball, Darder (Foehn Records, 2013), és una posada a escena més efectista i centrada en l’espectacle.

Els vallesans Balag,  l’any 2001 van publicar el seu primer disc, titulat Erm (Foehn Records, 2001), compost per David Crespo i Jordi Soldevila, amb la intenció de plasmar un llenç sonor que partia de l’abstracció. El següent treball va arribar el 2004, El segon pis (Foehn Records), amb una nova aportació: el sàmpler. El tercer, D’aquii (Foehn Records, 2008), és un àlbum en solitari de David Crespo que es caracteritza per la plasmació dels sentiments de tragèdia. Dos anys després van publicar Extractes d’un diari (Foehn Records, 2010), un disc més extravertit i melòdic que els anteriors. La banda defineix el seu procés d’evolució com “un esforç per reinventar un estil gens definit sense caure en la monotonia”.

 

 

El grup es va decantar per l’electrònica pel fet d’haver crescut envoltats de teclats. “Durant les dècades dels vuitanta i noranta d’una manera o altra tothom volia tenir un sintetitzador per poder introduir sons, textures… que no s’havien utilitzat abans o no s’havien popularitzat”, indica David Crespo. El fundador de Balago afirma que no s’han de posar adjectius a l’electrònica, perquè simplement és música. “No fem música de ball, i això ha de quedar clar. De vegades el terme electrònica sembla que va implícit a la nit i per tant a la festa, però és evident que és molt més que això. Pot ser un complement per a qualsevol grup i qualsevol estil, o el grup en si pot estar només compost d’aparells electrònics. És un tema logístic més que no pas estilístic, perquè amb aparells electrònics pots fer música clàssica, per posar un exemple. Crec que hauríem de parlar només de música i no fixar-nos tant en l’adjectiu.”

Balago han actuat a diferents sales barcelonines com l’Apolo, l’Heliogàbal, el Razzmatazz, la Bikini i la Bee Cool, entre d’altres. També han actuat en alguns escenaris europeus i americans, i a festivals com el Primavera Sound, el BAM, l’Off Festival i el Mercat de la Música Viva de Vic. Els garriguencs s’estrenaran aquest any en concert al Sónar amb un espectacle lluminós ple d’elements per crear una atmosfera adient: “El directe és rigorós i prescindim de l’ordinador per poder-ho tocar tot amb sintetitzadors i sàmplers”, diu Crespo.

 

 

Foehnrecords.com